قطعات مکانیکی انواع کولر های گازی در یخچال های خانگی نیز موجود می باشد. فقط اندازه و سایز آنها متفاوت است. در کولر های گازی تنها یک فن وجود دارد که دارای یک محور اصلی می باشد که در برخی از انواع آن دو ردیف پروانه جلوی لوله های اپراتور کندانسور قرار گرفته است. جهت حرکت پروانه های اپراتور بگونه ای می باشد که هوای خنک را بداخل محفظه مورد نظر کولر گازی بدهد در صورتیکه در کندانسور،جهت حرکت پروانه به گونه ای می باشد که هوای گرم را به طرف خارج براند.
www.bamintahvie.com/category/air-condition/cooler
قسمت اول : گاها اتفاق می افتد که مدار و قسمتهای الکتریکی و موتور کمپرسور کولر گازی سالم است اما دستگاه سرد نمی کند، که ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:
1.وجود رطوبت در مدار داخلی کولر گازی: در چنین شرایطی ممکن است لوله برگشت ( لوله ضخیم تر) به شدت عرق کرده و لوله رفت یا دیسشارژ (لوله نازکتر) خنک می باشد.
.2سوراخ شدن و خارج شدن کامل گاز: در این حالت آمپر مصرفی کمپرسور بسیار کم و دمای هر دو لوله برابر دمای محیط می باشد.
.3کمبود ماده مبرد : وابسته به شدت کمبود گاز لوله برگشت یخ زده و دمای آن کمتر از صفر درجه است و در صورت کمبود شدید گاز لوله باریکتر زیر عرق کرده یا یخ میزند.
.4زیاد بودن شارژ: لوله باریک داغ و لوله برگشتی نیز بشدت عرق میکند و در صورت زیاد بودن بیشتر گاز لوله برگشت زیر گرم میشود. کمپرسور آمپر بیشتری مصرف کرده و با سرو صدا کار خواهد کرد.
www.bamintahvie.com/category/air-condition/cooler
کولر گازی معمولی پس از روشن شدن با حداکثر توان برودتی شروع به کار کرده و پس از مدتی دما هوای محیط را به حد مطلوب می رساند و خاموش میشود. در این نوع عملکرد دو نکته و جود دارد:
کولر های گازی کم مصرف پس از نزدیک شدن به دمای تنظیم شده خاموش نمیشوند بلکه با تغییرات سرعت گردش بار برودتی ایجاد شده را کاهش میدهند این کار باعث یک بالانس انرژی می شوند یعنی گرمای ایجاد شده در محیط با گرمای جذب شده توسط کولر گازی اینورتر برابر می شود و دیگر لزومی به کارکرد کولر گازی با حداکثر توان وجود ندارد. در چنین شرایطی مصرف کولر گازی بسیار کم و در حد یک کولر آبی و حتی کمتر میشود.